Слов’яни визнавали у людині особливу сутність, звану
душею. За краледворським рукописом, вбита душа виходила з горла1, літаючи, пускалася по
деревах, тоді Морена супроводжувала її у чорну ніч. Так зображався кінець
людини. Від Нестора та арабських
письменників ми знаємо, що слов’яни спалювали2 своїх померлих, а попіл ставили в посудинах на стовпах
вздовж доріг і творили тризну, чи поминки на честь померлих.
Свята на честь померлих, які співпадають навесні зі
святкуваннями оновлення природи, молитви за померлими, свідчать, що у слов’ян
побутували уявлення про потойбічне життя. Від Нестора
і Льва Диякона ми
дізнаємось, що, за слов’янським уявленням, порушник присяги був рабом у
майбутньому. У давні часи під час поминок лили вино на могилу і ставили страву
— з тією думкою, що все те дістанеться "покійникові. І досі між людьми на
похороні є чимало обрядів, що нагадують язичництво. Наприклад, виставляння
меду чи молока при тілі покійника, посипання маком хати, з якої винесли
вмерлого; грушка чи ігрушка — тобто, коли хлопці при покійнику забавляються
казками, загадками, пильнуючи його протягом ночі.
Таким чином, смерть зовсім не означала кінець існування
людини. Слов’яни, однак, не мали певного місця для душ померлих. Покійники, за
народними уявленнями, не приходять із пекла і тьми, а вилазять, як упирі й
упириці, з труни і з’являються невідь звідки. Одні чинять людям зло, інші
бродять без будь-якої мети світом і не знаходять собі притулку. Із усіх таких
повір’їв, яких є безліч, видно, що навряд чи було певне місце для мертвих, але
була віра у життя після смерті.
Душі по смерті переходили в дерева, у птахів і відгукувалися
на поклик людини, чи прибирали попереднього вигляду. То не був досконалий
мітемпсихоз, а тільки недостатність уявлення про рай і пекло після смерті;
однак було вірування про нове життя, про повернення й оновлення.
1 У такому розумінні співець Ігоря сказав
вельми поетично: «Единъ
же (Изяславъ) изрони жемчюжину душу изь
храбра тела
чрезъ златое ожиреліе».
2 В самій Галичині знайдено три стародавні кладовища,
де викопано глиняні посудини з попелом спалених покійників чи попільниці; саме
поблизу Судової Вишні і біля сіл Виспа і Рукомиша. Шкода тільки, що досі ніхто
із учених не дослідив місцевості і не здобув хоча б один зразок для Музею
Народного дому.
(Головацкий Я. Очерки
старославянского баснословия или мифологии. — Львов, 1860. Головацький Я. Виклади давньослов’янських легенд, або Міфологія / Переклад Н. Клименка. — К.,
1991. — С. 57-58).
Немає коментарів:
Дописати коментар