Повісельники, як і потопельники, мають право ходити
по смерті сім літ та лякати людей.
(Знадоби до
української демонології. — Т. 1. Зібрав В. Гнатюк.
— Етногр. зб. — Львів, 1904. — Т. 15. —
С. 256).
Коли хто повіситься, можна зараз пізнати, бо встає велика буря
(Там само. — II, 699).
Повісельники можуть ходити у людській постаті або
іншій. Так, повісельниця ходить по лісі розплетена і на переміну то співає, то
плаче
(Там само. —
С. 705).
Повісельник у вигляді мужчини простягає руки до парубка
(Там само. — С. 705).
Повісельник являється одначе у вигляді хорта, індика
(Там само. —
С. 706),
а навіть жердки, що йде
(Там само. —
С. 703).
Повісельники продовжують земне життя на тім світі, це
видно з того, що один із них жениться і запрошує на весілля свого живого
товариша, який дійсно йде туди і вертається здоровий назад. Весілля
відбувається так само, як у живих людей.
Коли хто хоче позбутися повісельника, аби не являвся
більше, повинен його вдарити навідліть, як усяку нечисту силу
(Там само. —
І, 249).
Коли найняти по нім богослужения,
то також перестане ходити
(Там само. —
II, 708).
Найліпше одначе посіяти від дому до гробу повісельника
мак; він зможе аж тоді явитися, як мак визбирає, але се неможливо йому
зробити, бо серед роботи запіє когут, і він провалиться під землю
(Там само. —
1,249).
Людей, які повісилися, в народі називають дітьми
диявола. В
домах, у яких хтось повісився, не живуть, а залишають їх напризволяще.
Людину, яка повісилася, не хоронять на загальному
кладовищі, а закопують на межі полів, поклавши в рот залізний цвях із борони, і
пробивають груди осиковим тупо затесаним кілком. Без цих засторог покійник міг
би наробити багато шкоди, тому що він має силу, яка дозволяє йому ставати з
домовини.
(Чубинський П.
Мудрість віків (Укр. народознавство у творчій спадщині П. Чубинського): У 2 кн. — К.,
1995. — Кн. 1. - С. 206).
Вішальник є такий самий, як чорт, бо коли чоловік
повісився, то його душу забрали чорти. Діти бояться того місця, де був
вішальник. Дерево, яке б воно не було, чи то дуб, чи хвоя, люди рубають, щоб
воно більше не
росло, бо якщо ростиме, то на тому місці ще хтось повіситься.
(Олекса
Воропай. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис. — Мюнхен: Українське видавництво, 1966. Олекса Воропай. Звичаї нашого народу: Етнографічний нарис.
- К., 1991. - Т. II. -
С. 123).
Немає коментарів:
Дописати коментар