Як мала дитина тяжко
вмира, то її купають у воді, перевареній з зіллям або з соломою, що на шляху лежить навхрест, чи
виривають на стриху, теж навхрест. Дають дитині у ліву руку хрестик восковий і
свічечку, бо правою, кажуть, на
страшнім суді буде хреститься. Всі, хто є в хаті, моляться Богу (Канівський пов.).
Як тяжко хто вмирає, то зривають стелю (Канівський і Переяславський повіти).
Як хто кончиться, запалюють
свичку й дають у руки, й при цьому хто-небудь один остається в хаті. Хворого
кладуть на солому, щоб легче вмирать.
Й вже як дуже мучиться, то покривають чим-небудь красним (Переяславський пов.).
Як хто умирає, то в ту хату закликають усіх ближніх
сусид, купують у церкві свичку й дають тому, що умирає (Острозький пов.).
Як хто вмирає, то в хати бувають одні тилько баби (Канівський пов.).
Пид тим, хто конає, не повинно бути подушки, а най-
борзий з курячого пір’я: довго буде, бідолаха, мучиться. Щоб легше було конати,
дається у руки засвичена громниця («громниця» — страстна
або богоявленська свсча, тому що її запалюють під час грому, щоб пре-
дохранити дом від удара). Якщо
хто довго «конає» й при цьому сильно мучиться, звонять «по душі» і «дают на подзвинне» (Шейковсъкий Т.).
Во времена козачества, і даже в недавнєє время, тому
назад лєт 25, похорони сопровождались всеми жителями.
Єсли хто умирав, звонили по душі в колокол протяжно
й заунивно (Терещенко Ч.).
Як би не був умерший
дорог живущим, вони всегда говорять:
«Слава Богу, що вмер», боясь прогневити
Бога ропотом о смерті человека.
(Чубинський П. Мудрість віків (Укр. Народознавство у творчій спадщині П.
Чубинського): У 2 кн.
— К., 1995. — Кн. 2. - С. 190-191).
Немає коментарів:
Дописати коментар