Були мати та й дочка. Мати померла, а дочка дуже плакала
за нею. І все хотіла маму видіти. І її порадили люди, як вона має зробити.
- Ти виший собі сорочку, вберися файно і піди до
церкви. Люди будуть виходити з церкви, а ти заховайся на хорах, би тебе не
видко було. І будеш сидіти там до ночі. Прийдуть мерці і будуть престіл
цілувати. І твоя мама буде йти в тій черзі, і ти будеш її видіти.
Заховалася вона в церкві. Чує вночі — гримнуло дверми,
і двері відкрилися. Дивиться, а то мертві пішли престіл цілувати. І пізнала
вона в ті черзі свою маму. І коли
вона виглядала з хорів, ті мертві її побачили. І тоді пішли умерлі до неї на
хори. І зачали говорити:
- Чого ти тут прийшла? Чого ти тут? Ти не маєш права
тут бути. В цей час лиш умерлі мають бути в церкві, а ти чого прийшла?
І побачили на ній вмерлі дуже файну сорочку вишивану.
І питають її:
- Відки ти таку сорочку маєш, таку гарну, таку
повишивану?
А вона каже:
- Довго розказувати.
- Нічого, що довго, розкажи.
- Є таке насіння.
То насіння сіється, присапується, скородиться. І виростає воно велике. Колопні
називається. А коли воно виросте,
тоді ділиться. Те, котре має кашку, збирається перше. А інші залишаються, щоб насіння на них виросло. Вибирається,
в’яжеться в горстки і сушиться. Як висохне, його мочать у воді. Мокне воно
тиждень чи два. Як вимокне, його витягають з води, полочуть, аби то чистеньке
було. Тоді ставлять його на березі в купки, щоб висохло. Як висохне, забирають
додому, ще дужче сушать і тіпають на терлици. Тоді дергають на дергавці. Чисте,
здергане повісмо в’яжуть у скрутчики, а то, що ся лишило, честрять на гребени,
складають і роблять кужелі, би добре було прясти. Перше здергане повісмо іде на
тонке полотно чесанне. А друге — на
полотно згрібне (то вже грубше полотно). А клоччя
ще раз дергають, і виходить з него прядиво
на лінниці. То йде на скатерти, рушники
й пішви. А четвертий сорт — то клоччя.
І то клоччя пряли вже на верені. А другі
колопні стояли довше, до осени, аби на
них насіння дозріло. Відтак їх вибирали і в’язали в горстки. Тоді то сушили і
вимолочували сім’я...
І дівчина розказала про другі колопні все так само, як
про перші розказувала. І продовжувала далі:
- ...Коли повісмо готове, його прядуть на веретенах.
Тоді мотають з веретен на мотовила, пізніше знімають з мотовил і перев’язують,
би воно не поплуталося. А тоді золять. Накладають у таку бочку, яка називається
зільниця, а поверх тих ниток сиплють попіл. І заливають то гарячою водою. Вода
з попелом тече крізь ту пряжу і внизу через дірки витікає. І попіл переїдає ті
нитки, і вони стають білі. І так золять кілька разів, заки те прядиво не стане
зовсім біле. Коли пряжа стає біла, її перуть, висушують, ставлять на самотоку і звивають у клубки. А з клубків снують на снувавку. Зі снувавки
знімають, кладуть на верстат і тчуть. Виткане полотно здоймають з верстата,
мочать і на траві білять. Воно мокре розстеляється на траві коло річки і на
сонці вибілюється. Тоді я покроїла то полотно, зшила сорочку і вишила всякими
кольорами. І тоді я вбралася....
Вона це лиш сказала, і запіяв кугут, і вмерлі повтікали.
Вона лишилася на тих хорах до рання. А рано
люди прийшли до церкви, і вона зійшла, би люди не виділи. І як люди виходили,
вона пішла з людьми додому.
Так що вона маму виділа, і не забрали її вмерлі з
собою. Мали забрати, але строк їхній пройшов, і вони мусіли сами втікати.
(Зап. 23. 03.
1992. від П. Плешкан (1909 р. н.) у с. Драгосимів Снятинського р-ну Івано-Франківської обл. Українські народні казки: Книга 12. Казки
Покуття: Ч. І/ Зап., упоряд. М. Зінчук.
— Тернопіль, 2005. — № 119).
Немає коментарів:
Дописати коментар