Мама померла в мене на руках. Вона
так довго міє лієжала. Тиждень така вже лієжача була і померла... Прийшла
сусідка Надя (кума). Мама померла о пів на дев’яту годину. Нарадили. Ночували
коло неї. Сиділи сусіди. Свічки палили. І на другий день о пів на другу
хоронили. До труни все дали: одіж, взуття. Свічки мають горіти цілу ніч. Одна
догоряє, другу запальвають.
Як померла мати, то колово робили. Робили в нас, як
колись. Тепер тото конфети, рис на колово беруть, а ми —
ні. До нас батюшка прийшов, отправив все.
Як мали отправляти на могілках, то святять хліб, кришать його у миску, кидають
цукор (колись мед), заливають водою — і гето колово. Його несуть на могілки.
Прицілі з могілок, молімса і їмо колово, потім обідаємо.
У нас було, як колись, оплакували покійника. Оплаквають
діти, сестри, брати, якщо покійник молодий. Коли помирає старий, то оплаквають
діти. Ми з сестрою оплаквалі. Тепер так оплаквати не вміють.
Моя мати все собі приготовала вдіти — геть усе, що
треба. Колись фартухі були, то мама наготовила два. Я й два поклала. Тому ми
робили все, як колись. Наші люди сльози ллють, а плакти не вміють (не
голосять).
(Сидорук В., Шевчук С. Поховання та пошанування померлих. Духовне коло.
// Етнокультура Волинського Полісся і чорнобильська трагедія (Зарічненський
р-н). — Рівне, 1998. - С. 301-303).
Немає коментарів:
Дописати коментар