«Той світ» фігурує і в
голосіннях: «Відкіля тебе, мій синочку, виглядать? Чи з глибокого яру, чи з
далекого краю...» (Катеринославська губ).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. - С. 58).
«Як буду я вас, мій
батеньку, в гості дожидать,
То буду к Божеству стежечки прокидать,
А к Великоднім святкам — доріжечки промітать,
А к Святій неділі буду стежечки травицею (за)стелять...» (Лубенський
пов.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. - С. 70).
«Коли ж ти, моя вірна
дружино, в гостоньки прийдеш? Чи на Різдво, чи на Великдень, а чи на Зелену
неділю?» (Чернігівська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. - С. 72).
«Мамко моя, голубко моя,
коли ж вас ся надіяти? Ци на Різдво з колядами, ци на
Великдень з писанками, ци на Миколая з скрипками?» (Буковина).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. - С. 15).
«І коли ж мені тебе у
гостеньки дожидати, коли для тебе стола застилати? Чи на Великдень, чи на
Різдво, чи на Святу неділеньку, чи на Миколи, чи ніколи?» (Чернігівська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. - С. 92).
В голосіннях є мотив турботи
про те, як покійнику буде на «тому» світі, особливо в плачах за дітьми: «Синку мій ... хто ж тебе там буде глядіти?» І тут же
звертання до раніше померлих предків, яких закликають опікуватися новоприбулим
у їх світ: «Діди мої, баби мої, признавайтеся до моєї дитиночки» (Київська
губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 36).
«Левоньку, братіку,
вийди назустріч своїй сестричці, привітай її там» (Подільська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 47).
«Встрічайте, мої родителі,
мою донечку, пробірайте їй містечко біля себе і доглядайте, як я доглядала»
(Полтавська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 48).
«Сестро моя рідна, потіш мою
дитину там. Хто її там нагодує, хто єї зачеше?» (Косівщина).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 34).
Зустріч також повинна
відбуватися згідно з усталеними звичаями «цього» світу: «Татусеньку, мій голубчику,
устрічай же мою матінку, стрічай і містечко пробирай, доріженьку промітай, і
столики застілай, і мою матінку у гостоньки дожидай» (Чернігівська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 91).
Характерне й прохання до
покійника передавати вітання раніше померлим від живих: «Понеси ж ти наш поклон дідови й бабі...» (Катеринославська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 58).
За народними уявленнями, на
«тому» світі «вітер не завіє, і сонечко не загріє, і зозулька не буде кувати, і
словейко щебетати, і садочки процвітати» (Київська губ.);
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. - Львів,
1912. — С. 36).
Нове місце перебування — «хаточка темна да невидная, що ні дверичок, ні оконечка, ні
праведного сонечка» (Полтавська губ.),
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 38).
«Туди, у хату, ні вітер не завіє, ні сонячко не
загріє,., подивися, на якій ти подушці лежиш у хаті тепленькі, а теперки в хату
таку холодну ідеш?» (Подільська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 36).
Часто трапляється в голосіннях і міфопоетичний образ:
«Прилинь до мене в гості хоць на годиночку, хоць на хвилиночку, хоць зозуленькою» (Подільська губ.),
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. -
Львів, 1912. — С. 41).
чи звертаннях до померлої матері: «Маточко моя, пташечко» (Полісся).
(Музичний фольклор з Полісся у записах Ф. Колесси та К. Мошинського / Упоряд. С. Грици. — К., 1995. — №
87).
А переміщується в Ірій, вирій, у повітряний простір
неба, чужу далеку сторону, з якої, як правило, немає повернення. Цей мотив
фіксується й у голосінні матері за сином, записаному К. Мошинським у 1932 р. на
Поліссі (с. Пужичі):
Будуць же пташкі із поврею (вирію) вулетаць,
То ми будом же синоцька вуглєдаць.
Ци ти вулеціш із журавлямі?
Ци ти вулєціш із галубкамі?
Ци ти вулєціш із ластовкамі?
(Музичний фольклор з Полісся у записах Ф. Колесси та К. Мошинського /
Упоряд. С. Грици. — К., 1995. — С. 15).
В давнину, споряджаючи покійника на «той світ», клали
йому в кишеню кожуха чи деінде гроші, щоби мав чим заплатити за перевіз.
Відгомоном цих вірувань є звертання до голосіння за батьком: «Мій батеньку, мій
голубчику, мій соловейку! Да куди ж ти полинеш і попливеш...?» (Чернігівська губ.).
(Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. - Львів,
1912. - С. 107).
Вода вважалася межею між живими і мертвими. Вірили,
що жива вода може воскресити покійника. Цей мотив присутній також і в
поховальних обрядах:
А йдіть, таточку, тими доріжками,
куди ми йдемо,
Куди ми за вами слізоньками проллємо.
Та на яких вас, тату, святках дожидать,
Коли задля вас столи застелять...
(Колеса Ф. Речитативні форми в українській народній поезії // Колеса Ф.
Музикознавчі праці / Упоряд. С. Грици. - К., 1970. - С. 296-297).
«Ідіть же ви степами та битими дорожками, щоб я промітала василечками... і
слізоньками проливала» (Полтавська губ.).
Свєнціцький І.
Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ.
- Львів, 1912. - С. 110).
Мотив допомоги
небіжчиці-матері як помічниці з того світу зустрічаємо в голосінні дочки за матір’ю
з Полісся:
Да колі ж, матко, к нам
прийдзєш у госці?
То му ж будом своей маткі ждаць,
То нам матка прийдзє помагаць...
(Музичний
фольклор з Полісся. — № 86а).
Очевидно, що покійник, який
перебував у хаті, ще сприймався як член громади: «Моя
матинько, порадь, що мині пикти та варити і чім твоїх ... гостей гостити».
(Малинка А. Малорусские обряды, поверья, заплачки при похоронах // Этнографическое
обозрение. — 1898. - № 3. - С. 96).
У голосіннях знайшли своє відображення уявлення про
смерть як про шлюб:
Ой синок, синок, чому ж ти
лежиш?
Ой синок, синок, чому ж ти
лежиш?
Да чому ж ту не говориш?
Да куди, синок, у свати іці?
Да по которого, синок, дзядзька іці?
Да
которого, синок, дзядзька за старосту
саджаці?
Да
которого, синок, дзядзька дружка
саджаці?
Да
которую сестру за сваху саджаці?
Ой синок, синок, а куди іці
тобє по жунку,
У в якеє село?
Ци синок каге (каже) в
Пужичи1,
Ци синок каге в своюм селі
браці?
Ой синок, синок, мо пуйдзєш,
мой синок, на ігрище,
То я пойду свого синочка познаваць,
Бо муй синочок гуляє,
Муй синочок попєроску
куриць,
Муй синочок з дзівкою
стоіць.
1 Пужичи — назва населеного пункту.
(Музичний
фольклор з Полісся. — № 86 б, в).
У народних уявленнях дерево
може бути й місцем тимчасового перебування душ, що пояснює поетичні образи, які
трапляються в голосіннях:
Де я свою неньку найду
Де я свою неньку найду —
Хиба уже на тім світі,
Ци у садочку на листочку.
(Косів.
Свєнціцький І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. - Львів, 1912. - С. 95).
Або з Буковини: «Де я вас
найду, де вас відшукаю? Чи в садочку на листочку, чи в поли на колосочку, чи в
городчику на зіллячку...»
(Свєнціцький
І. Похоронні голосіння // Етногр. зб. — Т. ХХХІ-ХХХІІ. - Львів, 1912. - С. 87).
З цим має семантичний зв’язок характерний для української
і загалом слов’янської народнопоетичної творчості баладний мотив закляття в
дерево, як, наприклад, «Жебы ты стал явором,
/ А твой коничек —
каменем»
(Народні
балади Закарпаття. — Львів, 1966. — С. 15).
чи «невістка, заклята в тополю»:
Оженила мати молодого сина
Оженила мати молодого сина,
Молоду невістку бардзо незлюбила.
Ой послала сина в далеку дорогу,
Невістку послала а в поле до льону:
— А як го не в/береш, то не йди додому...
Ой брала вона, брала, та й го не в/брала,
На край дорожечки топольоу сі стала.
(Kolberg О. Dziela wszystkie. — Т. ЗО. — Pokucie. — CZ. 2. — Wroclaw
etc., 1971. — S. 39).
Це зразок анімістичних вірувань про можливість
перевтілення людських душ у рослини, оскільки культ дерева був двоєдиним, що
пов’язував життєві начала землі зі світом предків, землі — з небом і сонцем.
(О. Поріцька.
Опозиція цей/той світ у світоглядних уявленнях / Етнокультурна спадщина
Рівненського Полісся. Випуск IV / Упоряд. В. Ковальчук. — Рівне, 2003. — С.
52-63).
Немає коментарів:
Дописати коментар