Давно не було щадниць та банків, тому люди, що мали
гроші, переховували їх так, що закопували в землю у відоме лиш собі місце, а в
потребі вибирали назад. При тім поступовано двояко: або гроші закопувано без
ніяких заклять, тоді ті гроші були чисті, вони горять по півночі і їх нетрудно дістати, коли
хто дізнається про них; або закопувано гроші, заклинаючи їх, сі горять перед
опівніччю і їх трудно дістати, бо їх стережуть.
(Онищук А.
Матеріали до гуцульської демонології // Матеріали до українсько-руської
етнології. — Львів, 1909. - Т. XI. - С. 97).
Скарбів стережуть злі духи у різних постатях, приміром,
пса,
(Знадоби до
української демонології. — Т. 2, вип. 1, 2. Зібрав В. Гнатюк. — Етногр. зб. —
Львів, 1912. — Т. 33, 34. — С. 1128).
левів і блискучого чоловіка.
(Ястребов В. Материалы по этнографии Новороссийского края, собранные в
Елисаветградском и Александрийском уездах Херсонской губ. — Одесса, 1894. — С.
114).
Коли хто заклинає скарб, то звичайно на означений час; як той час вийде, скарб підходить
угору, на нім
появляється запалена свічка — через що кажуть, що скарб горить, і тоді його нетрудно дістати. Коли скарб горить, треба підбігти
до нього і кинути що-небудь; як кинеться чобіт, треба копати за грішми по
коліна; як ремінь, треба копати по пояс; як шапку, треба копати так заглибоке,
як високий чоловік
(Знадоби, І,
398; II, 1113).
Кидаючи предмети, треба щадити їх, бо скарб жадає
звичайно, аби кидати далі, і коли б чоловікові забракло предметів, то згинув би
(Там само. —
II, 1122-1133).
Можна й так поступити: взяти на Благовіщення пшениці й
ячменю, змолоти у млині перед сходом сонця назістріть (обертаючи камінь у
протилежний бік), змішати муку з попелом, а коли скарб горить, посипати тою мішаниною
місце, де було видно огонь. На муці покажеться опісля слід чоловічий, кінський,
свинячий, ягнячий, курячий і т.д. Чий слід показало, тому треба відрубати голову і покласти на місці сліду,
тоді скарб забереться. Коли покажеться людський слід, тоді чоловіка не
вбивається, лише помінюється на нього
(Там само. —
II, 1115),
(Шухевич В.
Гуцульщина. — Т. 5 // Матеріали до українсько-руської етнології. — Львів,
1908. — Ч. 8. — С. 195).
але він однаково згине.
Скарби горять лиш в означені дні, приміром, у велику
суботу.
(Чубинський П. Труды этнографическо-статистической экспедиции в Западно-Русский
край, снаряженной Императ. Рус. геогр. о-вом. Юго-Западный отдел. — СПб., 1872.
- Т. 1. - С. 97).
Коли б скарб перехрестив той, що хоче його дістати, скарб зникає.
(Гринченко Б. Из уст народа. Малорусские рассказы, сказки и пр. — Чернигов,
1900. — VIII. — С. 212).
Може часом запастися
у землю із тим, що його бере
(Там само. —
С. 208).
Хто побачить, що скарб горить, повинен зараз вбити ніж
у землю там, де стоїть, а скарб не згасне, доки він не прийде і не забере його
(Шухевич,
Гуцульщина, т. V, с. 196).
Можна відкрити й самому скарб. Для того треба вкрасти
таку свічку, що хтось держав у руках, умираючи, заправити до неї кір-зілля,
заложити тоді свічку у праву ногу між великий і другий палець і сунути по
землі. Коли чоловік прийде з сею свічкою на таке місце, що в нім є скарб,
свічка запалиться, і тоді треба копати на нім
(Там само. —
С. 197).
Якби хто добув цвіту папороті, то зараз знав би, де
лежать скарби і міг би копати за ними
(Знадоби, II,
1116-1117).
Не кожний чоловік може, одначе, взяти скарб
(Там само. —
І, 399).
Коли скарби закопані на означене число літ, то по
упливі того часу перемінюються в якого-небудь звіра. Як хто діткнеться того
звіряти, оно розсиплеться
грішми
(Чубинський, Труды, І, с.
99).
Як бачимо з того, скарб може прибирати різні постаті.
І так: ставши парубком, просить скарб у баби їсти у великий празник, коли всі
пішли до церкви. Баба, здогадавшись, одначе ударяє його кочергою межи плечі, а
парубок розсипається грішми
(Грінченко, Из уст народа, с. 207).
Так само скарб у постаті діда просить обтерти йому
ніс, дівчина обтирає, дід розсипається грішми, і вона забирає
(Ястребов, Материалы, с. 139).
Скарб подибуємо ще в таких постаттях: сивого чоловіка
(Там само. —
С. 140),
коня
(Грінченко, Из уст народа, С. 120,
3; Знадоби, II, 1129),
кількох коней
(Грінченко, Материалы, II, с. 96),
лошака
(Драгоманов, Мал. нар. предания, С. 782),
корови
(Грінченко, Из уст народа, с. 213),
білого барана
(Ястребов, Материалы, с. 139),
білої собаки
(Там само. — С. 139),
гуски
(Там само),
гадюки
(Там само. — С. 140),
кобилячої голови, волошки і свині
(Там само. —
С. 142),
когута
(Драгоманов, Мал. нар. предания, с. 78, 2; Знадоби, II, 1134),
щуки в колодязі
(Драгоманов, Мал. нар., предания, с. 84, 8).
Коли такого чоловіка чи звіра ударити чимось (найліпше
лозинкою), вони розсипляться грішми. Не можна тоді так само, як і при копанню
грошей, нічого казати лихого, бо скарб розсердиться і пропаде
(Грінченко, Из уст народа, с. 213,
2).
(ІМФЕ Ф. 28-2, од. зб. 24 (рукопис В. Гнатюка 1918 р.). Гнатюк В. Нарис
української міфології / Упоряд. Р. Кирчів — Львів, 2000. - С.
237-240).
Немає коментарів:
Дописати коментар