На Київщині існує повір’я, що в ніч під Великдень, під
час читання діянь, усі закляті скарби «горять».
На Слобожанщині вірять, що в ніч під Великдень над
скарбами горять свічки. На Харківщині йдуть шукати скарбів вранці, коли в
церкві проспівають «Христос воскрес», бо
тоді «земля розкривається, і скарби виходять на поверхню».
***
«Скарб — це закляті гроші, що їх кладуть усякі люди,
хрищені й нехрищені. Ховали їх у землю біля якоїсь прикмети: кущ дерези,
бузини, калини. Знаходять скарби і біля могил: то, бач, давніше хтось клав.
Шукати їх трудно, але є люди, що на те вроджені; знахарки
теж деколи вгадують. Більше радять так, особливо там, де старі скарби, ще від
нехристів: треба стати побіч прикмети і дожидатися, поки сонце підніметься в
зріст чоловіка. Тоді йди і дивись: куди впаде тінь з твоєї голови, там і рий.
Як нема нічого, тоді дивись на ту тінь, що ляже від прикмети.
Пізнають чи, пак, примічають і по заходу сонця. При
кінці світу всі, де не є скарби, будуть являтися всім людям без розбору, тільки
тоді не треба їх буде... Гроші заклинають на сто літ, а то й навіки. Тільки ті,
що навіки, лежать під камінням, як гори, завбільшки. Вони теж являються людям,
— але не абияким, а тільки тим, яких позначав Бог. Скарби являються козлом або
котом, півнем, горять свічею або виходять сопливим дідом і ждуть, щоб їх хто
вдарив, і тоді вони розсипляться грішми. Та то тільки такі гроші, що й не
зоглядишся, як заплатиш за них головою».
***
«Один знахар розказав моєму братові, де є заховані
гроші, і навчив такої молитви, що він може де завгодно гроші знайти, тільки без
врем’я не може їх взяти. «Отам, — каже, — де колодязь біля Зайців на Реп’яхівці,
цілий чувал заритий з грішми, а в Зрубі, що під Бунчаківкою, так там під
липовим кущем, де починається ярок, сім зрізів зарито з золотом; та тільки
вони закляті. Брат ходив туди; там дід сивий сидить, що знає всі твої мислі.
Ось він і каже моєму братові: «Що з того, що ти візьмеш — їм строк ще не
кінчився, і ти ними не поживишся!» А далі каже: «Отам, де великий міст через
річку, так там, як на сажень відступиш, а на аршин вириєш, є казанок з грішми;
тільки їм строк через п’ять літ; як вийде, тоді візьмеш!» І він правду говорив,
бо як ідеш, бувало, на всеношну під Великдень, так на тім місці завжди горить
свіча».
(Олекса Воропай. Звичаї нашого народу: Етнографічний
нарис. — Мюнхен: Українське видавництво, 1958. Олекса Воропай. Звичаї нашого
народу: Етнографічний нарис. — К.,1991. - Т. І. -
С. 395-397).
Немає коментарів:
Дописати коментар