Думка про поділ у народному світогляді померлих тварин
на природно вмерлих і померлих незвичайною смертю, яка має важливе значення для
питання про близькість уявлень за тварин і людей, є нова, нещодавно лише
ґрунтовно порушено питання про такий поділ мерців-людей — я розумію поважну
працю проф. Д. К. Зеленіна «Очерки русской мифологии, вып. 1: Умершие неестественной
смертью й русалки» (Пг., 1916), що досі залишається основною в цій царині. На твердженнях цієї розвідки ми й базуватимемось у
визначенні поняття «залежний».
Перше ніж перейти до здійснення свого завдання —
розгляду уявлень про залежних тварин, дозволимо собі коротко спинитись на
терміні «залежний» та змісті цього виразу.
«Многие народы земного
шара... — каже проф. Зеленін, — строго различают
в своих поверьях два разряда умерших людей. К первому разряду относятся... умершие от старости предки;
это покойники, почитаемые и уважаемые, много раз в году «поминаемые».
Совсем иное представляет собою второй разряд покойников, т. наз. мертвяки, или
заложные. Это — люди, умершие прежде срока своей естественной смерти, скончавшиеся...
скоропостижною несчастною или насильственною смертью... К ним же относятся и
«наложившие на себя руки» самоубийцы — удавленники, утопившиеся й т. п.,
равно как и опойцы... а также лица, проклятые своими родителями, равно как и пропавшие без вести...»1
Это покойники нечистые,
недостойные уважений и обычного поминовения, а часто даже вредные и опасные.
Все они доживают за гробом свой, положенный им при рождении, век... Они часто
показываются живым людям и при этом почти всегда вредят им. Дело в том, что все
заложные покойники находятся в полном распоряжении у нечистой силы...»
Цих вказівок, гадаємо, досить, щоб з’ясувати основну
суть поняття «залежний мрець».
Про різні риси життя мерців після їхньої неприродної
смерті говоритимемо далі — кожного разу при нагоді.
Термін «залежний» ми приймаємо тут для зручнішого
означення, так само, як і проф. Зеленін, що заводить у літературу цей вираз,
уживаний зовсім не на цілій великоросійській території, умовно поширюючи його
взагалі для всієї російської «мітології». Ми тут приймаємо його подвійно
умовно: по-перше, заводячи в українську мову цей невідомий їй вираз, зважаючи
на відсутність у ній відповідного означення; по-друге, цю назву, що стосується
до людей, прикладаємо до тварин.
Взагалі, за сучасними уявленнями українського народу,
залежними стає небагато видів умерлих тварин. Надто помітно обмеженість
кількості, так би мовити, категорій залежних тварин — до якої, безперечно,
спричинився вплив часу (аналогічно з часом відбувається послаблення уявлень і
про залежних мерців-людей), — якщо порівняти їх з людьми: до залежних людських мерців належать усі, хто
помер неприродною смертю; в прикладанні до тварин можна було б за аналогією
припустити, що залежними стають, наприклад, такі види цих померлих істот, як
тварини, що їх забили люди, ті, що загинули від інших тварин, а також з голоду,
з холоду, стихійного лиха чи інших причин, які йдуть від природи, з якоїсь
хвороби, нещасливих випадків тощо. Тимчасом в оповіданнях про тварин, що в них
можна вбачати залежних, ми не знайдемо більшості з зазначених випадків смерті:
залежними стають лише деякі з тих тварин, що їх забили люди, і при цьому треба
відзначити, що навіть померлі однаковою смертю не в усіх випадках після своєї
загибелі бувають в однаковому стані; ті ж, що загинули від інших тварин, від
якихось нещасливих пригод та інших причин передчасної смерті, не визначаються
нічим. Але і з тварин, що їх забивають люди, також далеко не всіх можна мати за
залежних: так, з певністю можна сказати, що залежними не стають тварини, забиті
на їжу людям. І взагалі для людського спожитку. Загалом, на наш погляд, можна
встановити, що до залежних тварин можуть належати, по-перше, ті, що їх забито
без мети спожити на людську користь — дня забави, гульні, і, по-друге, різні
категорії забитих тварин, зв’язані з заховуванням у землі скарбів.
Розглянемо окремо кожний з цих видів.
У селі Радогощі Луганського району на Коростенщині
(колишнього Овруцького пов. Волинської губ.) нам пощастило записати таке
оповідання.
В цьому селі є урочище Козел. Таку назву воно дістало,
як кажуть старі мешканці, через те, що там якийсь чоловік з іншого села забив
колись козла. І от одного разу з радогоським селянином Давидом Бондаренком
сталася тут така пригода (наводимо текст оповідання, записаного в Радогощі 26
червня 1925 р. від М. Бенедися):
«Раз Давид і шче двойе хлопцив наших пугнали пасти
коні, в гурочишче Кузел — тут йе таке на границе льесу гурбчишче. Привели вуни
коні й заснули, а Давид лижит — ни спит. Лижит
вун, кули це йак став
месьац йак сиридньа, дивитца — нима коний. Лижали вуни ни шчилко; чуйе це Давид — шос шилипутит міз йіми:
думайе — вовк, до вкоцайут. Кули дивитца — таки красиві кузел стуйіт, приходит, завурачивайітца, ньухайе так
йего. Давид собе думайе: «Стой, йа
тибе зара зла- пайу». Бире вун йего за ногу — кулй нуга зрубйлас така тонка,
йак голка; взьав вун гиснув та й счез. Пувставали хлопци, дивльатца — нима
кузла, смейутца з Давида. «Стой, —
думайе, — до то ни кузел, то уд
ничистуго, хай себе йде».
Найперше, що тут можна бачити, є тісний зв’язок
тварини, про яку мова йде, з нечистою силою: це відзначено і в самому
оповіданні і про це ж свідчать її дії — напр., зникнення таким неприродним
способом.
Уявлення про демонічне значення козла взагалі дуже
поширені, й зокрема в світогляді українського народу. Однак у даному випадку
причин такого зв’язку з нечистим тварини, що про неї говориться, слід шукати в
іншому уявленні, а саме — тут ми маємо залежну істоту. До такого висновку
можуть спонукувати ось які підстави: тварина ця загинула передчасною насильницькою,
отже, неприродною смертю; через це вона і з’являється в цій місцевості —
залежні істоти бувають прикріплені до місця своєї загибелі (див.: Зеленін. «Очерки», § 7, С. 11. «Где бы
заложные не жили, но они всегда сохраняют самую тесную связь с местом своей
смерти и с местом своей могилы»). Далі, козел пасеться — залежні
ж живуть тим самим життям і мають такі самі потреби, що й живі,
залежні «сохраняют по смерти и свой нрав, и все свои жизненные... потребности и
особенно — способность к передвижению».
Залежні ж, як ми знаємо, перебувають у розпорядженні
нечистої сили або навіть можуть робитися представниками її; після цього
зрозумілим стає зв’язок козла з нечистою силою, уявленням про який в інших
випадках, за інших обставин можна було б шукати інакшого витлумачення.
Треба проте сказати, що подібні записи переказів про
тварин, з яких можна було б робити аналогічні висновки, цікаві для нашої теми,
дуже рідкі, і це пояснюється, може, ще й тим, що тут потрібно буває
прослідкувати й з’ясувати всі попередні обставини, які можна поставити в
зв’язок з оповіданням: як бачимо, лише сукупність усіх обставин та подій,
зв’язаних з даним місцем, що відбулися попереду, дає змогу робити цікаві для
питання, яке розглядається тут, висновки, і це зіставлення попередніх подій
надає іншого значення фактам, що про них говорить оповідання.
Проф.
М. Маслов у згаданій своїй доповіді, спиняючись на питанні про
тварин — залежних, наводить цьому з античного письменства, власне, один приклад
— се вірш «Сиіех» (приписуваний іноді Вергілієві), де говориться, як чабан
одного разу заснув і його хотіла вкусити змія; бачачи те, комар, що був при
цьому, вкусив чабана, щоб збудити його й тим врятувати. Чабан прокинувсь і
уник смерті завдяки комарові, але коли комар його вкусив, він вдарив його й
забив. Комар уночі з’являється чабанові, докоряє йому й, між іншим, оповідає
про царство тіней. Тут також маємо залежну істоту з забитих2.
У тій-таки доповіді проф.
Маслов висловив гадку, що сліди уявлень про тварин — залежних можна бачити в
загальновідомій казці про відрубану ведмежу лапу. В зв’язку з цим зазначимо, що
коли вдаватися до казкового матеріалу, то може цікаво буде згадати тут також
дуже поширену казку про кобилячу голову, що приходить у лісі до кожної з дочок
діда та баби.
Між іншим, М. Грушевський каже з приводу цієї казки,
що тут маємо паралель до кістяка Кощія, поза Україною мало відому. В кожному
разі казка про кобилячу голову цікава тим, що в ній маємо приклад можливості
активно діяти після смерті.
Певна річ, не можна забувати демонічного й інших
значень, зв’язаних з конем, зокрема з конячою головою, але цікаво те, що тут
природно припустити, що істота, голова якої з’являється в лісі, належала до
неприродно померлих передчасною смертю. Казка про конячу голову тим цікавіша,
що у російських варіантах кобилячу голову заступає людська, яка зникає
(розсипається) по третіх півнях, — мотив, звичайний в оповіданнях про мерців і
взагалі нечисту силу. В інших варіантах казки про дідову та бабину дочку маємо
цілих тварин3 — наприклад, ведмедя. В українському фольклорі коняча
голова, як нижче побачимо, з’являється, щоправда, рідше — між іншим, в
оповіданнях про скарби, що взагалі мають важливе значення для з’ясування
уявлень про залежних тварин.
По деяких місцях поза Україною в сусідніх з нею
народів збереглися ще (принаймні недавно ще існували й були зафіксовані) дуже
красномовні звичаї влаштовувати поминки по тваринах. Такі поминки справляються,
наприклад, у білорусів по псах багатиря Боя: там певного часу щороку — цей час
припадає на поминки залежних людей — після поминального обіду під стіл4
ставлять їжу спеціально для цих псів і закликають їх.
Треба, однак, зауважити, що акад. В. Міллер тлумачить
переказ, що на ньому ґрунтується звичай улаштовувати поминки псів, з погляду
мітології: на його думку, в Боєві та його псах треба вбачати якесь давнє
божество, подібне, наприклад, до індійського Ями (що його, як і Боя,
супроводжують два пси) та інших. Ніяк не можна тут ще, крім того, спускати з
уваги пережитків тотемізму, тим більше, що в Білорусії, як відзначалось у відповідних
розвідках (наприклад, відомих дослідах Н. Нікольського), збереглися відгомони
тотемістичних поглядів, зв’язаних саме з псом.
В Україні не відомо аналогічних обрядів, і взагалі в
українського народу яких то б не було святкувань на честь тварин збереглося аж
надто мало (наприклад, свято «шуляка», або «шуліка», майже на наших очах зникло
трохи не зовсім), так само як і уявлення про залежних тварин тут блідіші.
Більше є записів про другу категорію тварин, які
можуть нас тут цікавити, — тих, що їхня смерть зв’язана з заховуванням скарбів.
В оповіданнях про скарби та їхнє здобування взагалі
тварини фігурують як живі, по-перше, як охоронці, що так чи інакше стережуть
скарби, коли їх не можна здобути, і, по-друге, у вигляді тварин скарб
з’являється на поверхні землі (виходить на тому місці, де його закопано, або
навіть приходить до того, кому його судилося здобути).
Щодо перших — тварин, які стережуть скарби, — то в
записаних переказах про них звичайно не дається вказівок про те, що це за
істоти та чому вони діють, як живі. Про другу категорію тварин — тих, що у вигляді
їх з’являється сам скарб5, — є кілька тлумачень. Спинимося спочатку
на перших.
Одні з таких переказів розповідають про тварин, що
перебувають під землею коло самого скарбу; про них говоритимемо далі, а зараз
розглянемо оповідання про істот, в яких більше є підстав вбачати залежних, — це
різні тварини, що не дають копати скарби, з’являючись на поверхні землі й
перешкоджаючи людям узяти закопане та лякаючи їх.
Так, у різних місцях серед інших перешкод до здобуття
скарбу виникали й такі: на могилі з скарбом або коло неї з’являвся кінь, що
розганяв людей; вовки, що вили або без шуму клацали зубами; ведмідь, що інколи
ще й реве; квочка, що лізе в очі; козеня, що скаче на шию; подекуди зазначається,
що скарби стережуть леви, й ін.
Звідкіля певні тварини зв’язані з скарбами? В записаних
оповіданнях про скарби за це здебільшого не згадується безпосередньо; але
подекуди знаходимо уривчасті вказівки щодо цього. Так, у Новицького
зазначається, що в Медвідь-могилі, де з’являється ведмідь, закопано гроші,
заховані у ведмедячу шкуру, зроблену з міді. Це досить неймовірний випадок — як
видно, тут сталася плутанина: за переказами, гроші ховали в шкурах звірів, отже
й ведмедя; оповідання ж про мідь, як матеріал до посуду на гроші, в цьому
випадку могло виникнути під впливом поширених переказів про те, що скарби
ховали в мідяних чавунах, барилах, гарматах та інш. Можливо, що з сумішки
оповідань про заховування скарбів у шкурах, з одного боку, і в мідяному посуді,
з другого, й міг постати переказ про мідяну шкуру.
Закопування скарбів у шкурах тварин (коней, биків,
корів, кіз та козлів, баранів та ін.) в народних оповіданнях про скарби
ставиться в зв’язок з фігуруванням у них тварин, хоча, щоправда, цим пояснюється
інше явище — з’явлення скарбів у вигляді різних тварин; однак, не кажучи вже
про те, що взагалі в переказах про скарби через стертість та плутаність їх дуже
часто занадто тяжко буває з’ясувати природу, а тим більше, зрозуміло,
походження причини того чи іншого явища. І тут у багатьох випадках доводиться
давати місце висновкам, зробленим на підставі часто лише цілком посередніх
даних, — нагадаємо наведене вище твердження, що уявлення про тварин, які
стережуть скарби, з одного боку, і про сам скарб — з другого, тісно зв’язані
між собою.
Отже, гадаємо, що, відшукуючи пояснення явищу, яке ми
зараз розглядаємо, наявності різних тварин охоронців скарбу, що з’являються при
здобуванні цього останнього, — не буде неприродно припустити, що причину цьому
в деяких випадках можна вбачати в закопуванні скарбу в шкурі цих тварин. Є
перекази про те, що з скарбами заховували шкури вовків та левів; про тих та
інших ми згадували, говорячи про тварин, що стережуть скарби.
Про всіх цих істот ми згадуємо, говорячи про залежних
тварин, лише зважаючи на те, що тут маємо вказівки на заховування скарбів в
їхній шкурі, — обставина, яка й за народними уявленнями становить причину появи
тварин у скарбах і без якої можливі були б інші тлумачення цього явища: як далі
побачимо, скарби часто стереже й володіє ними нечиста сила у вигляді тварин;
цих тварин, однак, було б ризиковане розглядати як залежних. Про те ж, як
багато зв’язано, напр., з ведмедем,
уявлень, що їх можна пояснити з погляду демонічного значення, якого надається
йому, занадто добре відомо. Ми ж згадуємо в цьому місці за ведмедя як тварину
залежну лише тому, що, як сказано в оповіданні про його шкуру, можна
припустити, що тут є шкура натуральна.
Проте це пояснення — користування шкурою при
заховуванні грошей та коштовного добра — можна прикладати не завжди: ми вже
згадували, говорячи про тварин, що перешкоджають брати скарб, за квочку; так
само в оповіданнях про появу скарбів у вигляді живих істот зазначається, що
такими істотами бувають не тільки тварини, а й птахи. В цих випадках треба мати
на увазі ще й інший спосіб, що ним тварини зв’язуються з скарбами.
Досить часто, коли клали скарби, то забивали при цьому
якихось тварин або птахів і закопували зі скарбом їх або їхні голови з тим, щоб
цей скарб дався лише тоді, коли над ним пропаде або ж коли при здобуванні його
буде покладена така сама кількість і тих самих забитих тварин (або їхніх
голів); про останню умову — тварин повинен покласти той, хто хоче здобути
скарб, — згадується частіше. Цей звичай класти на скарби забитих тварин, чи
переважно їхні голови, надто відомий у Великороси, де він зветься «зароком»,
але зустрічається також і в Україні. Тут маємо вимогу, що її треба
задовольнити, щоб скарб дався людині; як відомо, при заховуванні скарбів
взагалі ставляться різні умови, що лише після їхнього виконання можна стати
власником захованого.
Поруч цього зароку-умови треба згадати звичай
замордовувати на смерть тварин — найчастіше барана — над заклятим скарбом, щоб
і з тим, хто спробує здобути цей останній, сталося те саме.
Говорячи про забивання тварин для зароку, ми наближаємось
до іншого, зв’язаного з скарбами уявлення про тварин, за яке тут принагідне вже
згадувалося і яке треба спеціально розглянути, говорячи про заможних істот: ми
маємо на увазі появу та знайдення скарбів у вигляді різних тварин — живих, а
іноді й здохлих. Пояснень цьому в самих записах переказів про скарби знаходимо
дуже мало: в «Народних рассказах о кладах» П.
Іванова, напр., говориться:
«Як вийде строк, тоді вони (скарби) і являються: який свічкою, і який медведем, який жереб’ям. А почому їми
являються — цього не докажу».
Проте деякі безпосередні вказівки тут все ж знаходимо:
там-таки, в «Нар. рассказах», зазначається,
що поява скарбів у певному вигляді залежить від того: 1) як їм призначено з’явитись
у заклятті, виголошеному при заховуванні їх; 2) чи не заховано з скарбом шкури
якоїсь тварини — причина, що нею ми пробували пояснювати й інше явище —
існування тварин-охо- ронців; 3) чи не закопано з скарбом голів тварин або
птахів — тобто в зв’язку з зароком.
Такі тлумачення можна почути в народі. Вони, отже,
крім першого, що його тут не до речі буде розглядати, загалом за причину
розглянутого явища мають те, що з скарбом заховано частини забитих тварин.
Не спинятимемося докладно ще на одному уявленні про
зв’язок з скарбами тварин — ці останні є душі людей, що стережуть свої скарби,
— оскільки це уявлення має до нашої теми лише цілком побіжне відношення.
В зв’язку з зазначеним звичаєм класти з скарбами
голови забитих тварин цікаво згадати появу скарбу серед інших виглядів в образі
саме голови коня.
З приводу цього ж таки звичаю цікаво згадати, що в
деяких оповіданнях говориться, як з скарбом іноді доводиться знаходити останки
тварин: приміром, в оповіданні, поданому в Грінченка («Из уст народа»), де
один чоловік, розповідаючи іншим про місце скарбу, каже, що з скарбом повинен
лежати пес. Коли почали копати, то справді знайшли тут кістки пса.
На додаток наведемо тут ще кілька оповідань про
зв’язаних з скарбом тварин, в яких, однак, немає всіх підстав убачати залежних:
ми маємо на увазі тих тварин — охоронців скарбів, які перебувають під землею
коло самого скарбу. Аналогічних переказів багато відомо про людей; не спиняючись на них,
зазначимо, що в цих людях-охоронцях є дані бачити залежних. Ось деякі з переказів
про таких тварин.
У Новицького («Запорожские и гайдамацкие клады») говориться, що коло грошей під землею є жеребець,
прив’язаний на ланцюгу, — останнє, між іншим, зустрічаємо в оповіданнях про
людей під землею коло скарбу — вони також часто бувають прикуті ланцюгом. Цей
жеребець ірже в могилі. Після здобуття скарбу він повинен бути випущений; про
те, що відбувається з тваринами після того, як скарб узято, не говориться.
В «Народных рассказах
о кладах» П. Іванова оповідається про
один підвал з скарбом, що в ньому є прив’язаний на ланцюгу пес, який, коли
доторкнутись «ключ-зіллям» до чопу, що на ньому його прив’язано, «провалюється
в тартарари, бо то не собака, а сам і нечистий прив’язаний стереже скарб. От
тоді тільки й можна забрати все з підвала». Про псів є, між іншим, у
Драгоманова («Малорусские народные предания и
рассказы») — скарб стережуть
кілька псів, прив’язаних до засік з грішми.
Нечистий, за народними оповіданнями, стереже скарби й
у вигляді людини — серед оповідань про людей-сторожів, напр., у Новицького, говориться, що скарб стереже лукавий.
Те, що ми бачимо в цих оповіданнях, може викликати
порівняння тварин — підземних охоронців скарбів з такими самими охоронцями —
людьми. В цих же останніх, як згадувано, в багатьох випадках безперечно маємо
залежних істот. Спільність між охоронцями-тваринами й людьми в наведених
переказах можна бачити навіть у часткових рисах (напр.,
і ті, й ті прикуті ланцюгами). Однак, хоч якими спокусливими здавалися б
такі порівняння — тварин з залежними людьми, — було б ризиковане спустити з ока
ті дані, що їх можна підшукати для пояснення такої ролі цих тварин в інших
джерелах. Так, у переказах про скарби не раз зустрічаємо вказівки про те, що
скарби в багатьох випадках переходять взагалі до влади нечистого, який і
стереже їх, і тут охорона скарбів, що її виконують залежні люди (як
представники нечистої сили), є лише один з випадків охорони скарбів нечистою
силою; є чимало й інших способів цієї охорони — скарби може стерегти сам
нечистий у різних виглядах, серед них і у вигляді людини (про що вже
говорилося) та тварин.
В «Трудах» Чубинського безпосередньо зазначено, що
нечиста сила, до володіння якої переходять скарби, буває у вигляді кота, козла,
пса (останнє, між іншим, цікаво в зв’язку з записами, наведеними вище, надто з «Народных рассказов» — про пса-нечистого, що
провалюється в пекло).
Ще довідливіший приклад тому, як для з’ясування генези
повір’їв про істот, що стережуть скарби під землею, слід звертатись до іншого
роду уявлень про цих тварин, які зв’язані з нечистим, маємо в «Трудах»
Чубинського, де розповідається, що на скарбі був чорний півень-чорт, який, між
іншим, сказав винести з підземелля святі речі — Євангеліє та хрест, що були зі
скарбом.
В оповіданнях про всіх цих тварин ми ніде не знаходимо
будь-яких фактів, що давали б безпосередні підстави вважати їх за залежних.
У переказах про людей, що перебувають коло скарбів під
землею, знаходимо подекуди вказівки на те, як вони там опинились, з українських
записів згадаємо, напр., статтю того ж
Я. Новицького «С берегов Днепра», де про
одного такого охоронця говориться, що він був заклятий на сто років. Кажучи
про закляття живих істот за переказами про скарби, цікаво навести оповідання,
вміщене в книжці того самого автора «Запорожские
и гайдамацкие клады»: тут на острові, де лежить скарб, з’являється — вже на
поверхні землі — козеня, що не дає перейти через острів чоловікові, який має з
собою Євангеліє. Острів цей був заклятий через те, що на ньому заховано
заклятий скарб. Тут, однак, також не маємо даних, щоб пояснювати дії тварини,
про яку зараз говорилося, — безперечно, зв’язані з волею нечистої сили, — тим,
що це істота залежна, ігноруючи інші уявлення про демонічне значення цієї
тварини, з яких простіше було б вивести пояснення її поведінці.
Так само про тварину — охоронця скарбу, яка перебуває
на землі, подано цікаве оповідання ще в «Народных
рассказах»; це переказ про вороного коня, що стереже скарб
(починаючи від того самого дня, коли закопано цей останній), пасучись поблизу
місця, де його заховано; при намаганні людей викопати скарб кінь розганяє їх,
страшенно іржучи та гремлячи.
Аналогічний переказ відомий і в інших сучасних народів6.
Спинятись на різних значеннях, що їх мають у народному
світогляді всі згадані зараз тварини, з погляду яких (значень) можна було б
пояснити викладені погляди про цих тварин — охоронців скарбів, наведені тут у
зв’язку з уявленнями про залежних істот, — було б не до речі в цій роботі, що
ставить собі інше завдання. Як працю, де найдокладніше поки розглянуто такі погляди
на тварин і де заразом з’ясовується взагалі відношення різних тварин до
скарбів, можна відзначити згадувану вже книжку В. Клінгера «Животное в античном
и современном суеверии», хоча деякі твердження цієї роботи, як відомо, тепер
уже потребують перегляду, а поданий у ній фактичний матеріал — доповнення.
До наших часів, природно, не дійшло зв’язаних з
поглядами про залежних тварин безпосередніх відгомонів у народному світогляді
уявлень про тварин-жертв, а також тих, що їх ховали разом з умерлими їхніми
власниками. Щодо останніх, то тут, за браком безпосередніх підстав, можна ще,
здавалося б, пробувати шукати якихось даних, як взяти до уваги ті уривчасті й
побічні факти, які можна знайти в різних джерелах, зіставивши їх разом. Проте і
таких підстав, зрозуміло, можна знайти дуже мало, і вони занадто невиразні, а
до того явища, що мають тут місце, можна легко й з більшою певністю тлумачити і
в інший спосіб.
Так, у згаданій книжці Новицького говориться, що коли
ховали багатирів, які жили колись на світі, то разом з ними ховали й коней, «бо
вірно жили». Тут не зазначається, чи забивали коней при цьому, але інакше,
природно, тяжко припустити. І от, у тому-таки записі розповідається, що чумаки,
їдучи одного разу повз багатиреву могилу, бачили, як з неї «вискочив дикий
жеребець і рже. Побачив чумаків та як подався, як подався — мов та птиця. Добіг
до лісу, став на диби й
подався уп’ять поверх лісу... Де пробіг — там слід: скрізь поламав верхи на
дубах. Це він, кажуть, одвідував могилу свого багатиря». Це оповідання подано
разом з вказівкою про похорон вкупі людей і коней; однак тут не говориться про
те, щоб кінь був забитий, і, крім того, якщо б це була тварина залежна, то
природно було б припустити, що вона мала б бути зв’язана з місцем цієї могили,
чого ми тут не бачимо.
У той самий час звертаємо увагу на інше зв’язане
спеціально з багатирськими кіньми уявлення, що збереглось у світогляді
українського народу, яке може допомогти підшукати ймовірніше пояснення тому, що
зараз говорилося про коня в книжці Новицького: це повір’я, що багатирські коні
взагалі можуть робити різні зовсім не властиві звичайним коням дії (вони
здобувають науку в св. Юрія) і, між іншим, перестрибувати всі перешкоди7.
В переказах про появу скарбів подекуди зазначається, що скарб з’являється у
вигляді коня і їздця разом (напр., хоча б та сама книжка Новицького). Тут цікаво, з
одного боку, те, що, за народними переказами, подекуди разом з власником клали
все його майно, яке й ставало скарбом — серед нього й коней, з другого ж боку,
— в деяких випадках скарб з’являється у вигляді його власника, а також, як уже
відомо, і захованих з ним (скарбом) тварин. Взявши до уваги ці обставини,
зіставивши їх докупи, можна було б серед інших пояснень появи скарбу в такому
вигляді висловити здогад про ховання разом з людиною і тварини — коня.
Цікаво порівняти також переказ, вміщений в «Очерках народного быта» М. Сумцова, про те, як з могили вночі з’являється
вершник на коневі й їздить до ранку.
Між іншим, може виникнути запитання, чому залежними
стають лише тварини, що їх забивають люди, а через що, наприклад, до них не
належать ті, які загинули від інших тварин. Дещо до пояснення цього, може, дали
б уявлення про те, що хижакам буває призначено від природи їсти інших тварин:
можна вказати, скажімо, досить поширені перекази про суд св. Юрія, який
розподіляє серед вовків, кому що їсти. В інших варіантах замість св. Юрія
згадується лісуна (полісуна) і, що дуже цікаво, навіть бога. Так само на таку
передвизначеність, призначеність від бога, може, слід було б звернути увагу,
з’ясовуючи питання, чому тварини, забиті для їжі людям, також не стають залежними
й не переходять до влади нечистої сили.
Дозволимо собі резюмувати все викладене тут.
1. Насамперед, які є докази тому, що справді в народних
уявленнях існують взагалі залежні тварини? Це істоти, передчасно вмерлі
неприродною смертю. Вони з’являються на землі після своєї загибелі, причому
подекуди продовжують жити звичайним життям, скрізь маючи найтісніший зв’язок з
місцем своєї смерті чи могили. Зв’язок тварин, що про них тут говорилося, з
нечистою силою, якщо взяти до уваги сказане зараз, являє ще один довід тому, що
ці істоти є залежні. Хоч у народному світогляді дуже поширені уявлення про
демонічне значення їх, джерел яких, відомо, треба вишукувати в зовсім інших
поглядах, — однак, якщо визнати, що в розглянутих тут випадках ми маємо
залежних істот, то цей момент — зв’язок їх з нечистою силою — набере іншого
значення: як уже згадувано, одну з важливих рис залежних являє саме зв’язок їх
з нечистою силою.
2. Де бачимо сліди уявлень про залежних тварин?
Уявлення про тварин залежних тепер дуже звужені й невиразні. Загалом є підстави
бачити залежних лише в деяких неприродно померлих тваринах, що їх забивають
люди, це: 1) забиті не для спожитку, а даремно, без користі; 2) забиті в
зв’язку з заховуванням скарбів: а) ті, що в їхній шкурі закопано скарб; б)
забиті та замордовані на заклятих скарбах з тим, щоб і при здобутті їх
(скарбів) було зроблено те ж саме, або щоб так терпів той, хто спробував би
взяти те, що не повинне перейти людям.
Цей зв’язок тварин з скарбами давно вже звернув на
себе увагу, і вже давно вишукувано пояснення цьому явищу. Але нас цікавить
такий зв’язок у світогляді українського народу через те, що до нього спричиняється
смерть тварин; вказівки на це, що найважливіше, маємо в народних тлумаченнях
цього зв’язку. Факт можливості такого тлумачення в народних поняттях не можна
поминути, кажучи про уявлення за залежних тварин, і існування в народі такого
пояснення спонукало нас притягти тут оповідання про тварин у скарбах, хоч нам
відомі тлумачення, що існують у науці (в значній частині вони до того ж
перестаріли), які шукають першоджерел поглядів про відношення тварин до скарбів
на іншому ґрунті.
Щодо тварин, похованих з людьми, то про них не збереглось
якихось більш-менш певних даних.
Взагалі ж треба підкреслити, що матеріалу до досліду в
царині, яку ми пробували тут розглядати, є дуже мало, і він часто буває занадто
невиразний; тому тут не раз доводиться припускати апріорні висновки. Ця ж обмеженість
у кількості даних змушує спеціально докладно спинятись на дрібних, здавалося
б, фактах, розглядати часткові випадки. Така потреба вдаватися до уривчастих
окремих вказівок, природно, не могла не відбитись на співрозмірності різних
пунктів роботи і, як звичайно в подібних випадках, спричинилася до певної
плутаності її; це й примусило нас дати наприкінці окремо гезите викладеного.
Ми дозволяли собі подекуди наводити приклади, де мали
істот, що хоч і наближались якимись ознаками до залежних, однак їх ризиковане
було б визнати за таких; у цих випадках ми намагалися виразно підкреслювати
потребу обережності в міркуваннях про таких тварин. Взагалі тут, у новій
царині, ми насамперед силкувалися формулювати всі твердження як найобережніше,
по змозі скрізь намагаючись не спускати з уваги інших можливих пояснень
розглядуваних явищ.
Повторюємо, ми в цій роботі не йдемо далі від розвитку
окремих пунктів доповіді проф. Маслова, що з її повним викладом нам пощастило
ознайомитися. Підкреслюємо ще раз, що ми ставили собі завданням лише
постановку питання, тобто добір фактів до питання в межах, визначених дослідом
згаданого вченого; через те ми здебільшого не відхиляємося від описового
характеру своєї розвідки.
Зауважимо наприкінці, що до виступу з роботою з нової
галузі нас підбадьорювала ще та обставина, що, як нам пощастило довідатись, думку
про існування в народних поглядах уявлень про залежних тварин підтримував такий
компетентний дослідник найближчої до об’єкту нашого розгляду царини народного
світогляду, як проф.
Д. Зеленін, хоча він ще не виступав з приводу цього питання в літературі.
1
Поминаємо ще один важливий пункт в означенні
поняття «заложник мрець», який не має значення для досліду уявлень про тварин:
«И все умершие колдуны,
ведьмы, упыри и т. п., т. е. все люди, близко знавшиеся с нечистой силой...»
2
Цей приклад цінний тим, що тут маемо тварину скривджену, невдоволену,
— важлива, хоч і не завжди обов’язкова риса залежних,
які активно діють після смерті.
3
Про те, що частинам тіла й надто голові надається
значення як цілій істоті, див. хоча б: Вітольд Клінгер. «Животное в античном и современном
суеверии» (К., 1911); на с. 117-118 говориться саме про конячу голову. Пор. також сказане нижче про
«зарок» у скарбі — на місці, де покладено голову тварини, потім з’являється ціла тварина.
4
Цікаво зазначити, що аналогічний звичай
ставити обід під стіл маємо подекуди в поминках залежних людей — їм також на
поминках їжу ставлять не на столі, де обідають живі, а під ним.
5
Не можна не зазначити тут, що деякі дослідники
вважають, що в уявленні про появу скарбу у вигляді тварини треба вбачати злиття
уявлення про тварину — охоронця скарбу — з самим скарбом.
6
У Клінгера згадано, між іншим, французьке
повір’я про диких жеребців, що стережуть закляті скарби й при наближенні
людини теж зчиняють страшенний шум.
7
Напр:. «Сказки, пословицы и т. п., записанные в Ека-
теринославской и Харьковской губ. И. Манжурою». З інших записів оповідань про
багатирських коней цікаво згадати подане в
Драгоманова («Малор. нар. пред.
й расск.») оповідання, де, між іншим,
зазначається, що ці коні бувають крилаті, — мотив, що його варто було б
спеціально дослідити. З переказів про незвичайних коней, зв’язаних з пізнішими
часами, можна згадати оповідання, наведене в Еварницького («По следам запорожцев». СПб., 1898), — про коня, що опівночі виходить з Сіркової могили.
(Дашкевич В. До
питання про залежних тварин в уявленнях українського народу (3 поля вивчення
народного світогляду). — Харьков, 1927. Дашкевич В. До питання про залежних тварин в уявленнях
українського народу / Українці: народні вірування, повір’я, демонологія. — К.,
1991. - С. 527-539).
Немає коментарів:
Дописати коментар